از نظر قانونی و مشتری مداری ارائه پشتیبانی به سایت هایی که طراحی میکنیم موضوع مهمی است. ارائه پشتیبانی سایت ها میتواند انواع مختلفی داشته باشد. توجه به این مسائل باعث حس آرامش و رضایت برای شما مشتریان عزیز خواهد داشت.
مشتری های راضی بهترین تبلیغ برای کار ما هستند.
نحوه ارائه خدمات پشتیبانی
چند روش برای ارائه پشتیبانی سایت وجود دارد که در ادامه توضیح میدهیم.
بدون پشتیبانی
در این روش عملاً پشتیبانی برای سایت وجود ندارد. در این شرایط کارفرما ممکن است خودش به وردپرس و سایت آشنایی داشته باشد و کار را ادامه دهد. همچنین شما میتوانید توضیحاتی را در رابطه با نحوه کار با سایت در قالب یک ویدئو کوتاه آماده کنید و در اختیار مشتری قرار دهید. در این روش شما به عنوان طراح سایت، مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی سایت ندارید.
پشتیبانی بر اساس مبلغ و زمان مشخص در ابتدای قرارداد
در این روش طراح سایت و کارفرما در ابتدای قرارداد، روی مبلغی به غیر از تعرفه طراحی سایت برای پشتیبانی به توافق میرسند. مثلاً شما به عنوان طراح سایت، 6 ماه پشتیبانی سایت را در ازای مبلغی بر عهده میگیرید. حتی میتوانید خدمات پشتیبانی را بطور رایگان به مشتری ارائه دهید. این کار میتواند تبلیغی برای کار و خدماتی که ارائه میکنید هم باشد و شما را نسبت به رقیبان جلوتر قرار دهد.
پشتیبانی جداگانه در انتهای قرارداد در صورت تمایل کارفرما
این روش یکی از بهترین راههای ارائه پشتیبانی سایت است. معمولاً در این روش هر دو طرف طراح سایت و کارفرما رضایتمندتر هستند. در این روش پس از پایان طراحی سایت، در صورت توافق هر دو طرف، قرارداد پشتیبانی منعقد میشود.
پشتیبانی بصورت پروژهای در زمانهای خاص
در روش پشتیبانی پروژهای، طراح سایت قبول میکند که در صورتیکه سایت به مشکلی برخورد کرد، یا بهروزرسانی نیاز داشت و…، بصورت پروژهای این کارها را انجام دهید.
توجه داشته باشید پشتیبانی از سایت فقط به معنی رفع مشکلات احتمالی سایت نیست. بلکه بهروزرسانی وردپرس، قالب و افزونه ها، بهبود سرعت و سئو سایت، نگهداری سایت و بسیاری موارد دیگر را شامل میشود.